Talents On – Włączamy talenty

Liderskie kompetencje przyszłości

Efektywność osobista i samoprzywództwo

Warsztat 1

Lider wdraża zasadę, że skuteczne zarządzanie zespołem zaczyna się od pracy nad sobą – lepszego zarządzania swoim czasem, energią i emocjami. Pozwala mu to przyjmować odpowiedzialność za swoje działania i reakcje, które wynikają z jego emocji i charakteru oraz mierzyć się z ich konsekwencjami. Dzięki temu potrafi podejmować lepsze decyzje, skuteczniej rozwiązywać problemy i budować silne relacje z zespołem.

Kompetencja 1 – Podejmowanie decyzji i wykorzystanie czasu
Kompetencja 2 – Zarządzanie swoimi emocjami i stresem
Kompetencja 3 – Efektywne relacje z zespołem
Kompetencja 4 – Zarządzanie swoją energią

Narzędzia merytoryczne:

  • Model zarządzania energią fizyczną, emocjonalną, umysłową oraz duchową wg. Tonego Schwartza.
  • Koło wartości i potrzeb.
  • Prawo Parkinsona, Zasada Pareto, Reguła strefy wpływu, Matryca Eisenhowera.
  • Eustres – efektywne zarządzanie emocjami i stresem.
  • Mechanizm reakcji stresowej – ostra i przewlekła reakcja stresowa.
  • Indywidualny profil reakcji stresowej.
  • Trzy typy osobowości stresowej.
  • Techniki redukcji poziomu stresu.

Komunikacja interpersonalna w różnorodnym świecie

Warsztat 2

Lider potrafi skutecznie przekazywać i pozyskiwać informacje, uwzględniając różnorodność odbiorców, szanując ich tożsamość, osobowość, potrzeby osób neuroatypowych i ich perspektywy, oraz promuje równość i dostępność dla wszystkich.

Kompetencja 1 – Komunikacja interpersonalna
Kompetencja 2 – Empatia i adaptacja

Narzędzia merytoryczne:

  • Technika aktywnego słuchania (Active Listening).
  • Insights Discovery – preferencje osobowości wg. C.G. Junga.
  • Narzędzie „Inkluzywne Slang i Język” (Inclusive Language Guide).
  • Testy Stereotypów i Uprzedzeń (Bias Tests).
  • Technika „4P” w komunikacji (Purpose, People, Process, Product) oraz Technika „5R” (Respect, Recognize, Respond, Reflect, Reiterate).
  • Model synergii współpracy – asertywna relacja, empatyczna komunikacja, delegowania i oddawanie odpowiedzialności, z uwzględnieniem potrzeb osób neuroatypowych.

Przywództwo i wpływ społeczny

Warsztat 3

Lider potrafi dostosowywać swój styl przywództwa do potrzeb zespołu, aby skutecznie na niego wpływać. Dzięki podejściu opartemu na Servant Leadership (przywództwo służebne), oddaje zespołowi odpowiedzialność za realizację celów i osiąganie wyników. Sam skupia się na rozwijaniu kompetencji członków zespołu oraz wzmacnianiu ich zaangażowania, tworząc warunki do rozwoju i automotywacji.

Kompetencja 1 – Coachingowy styl przywództwa
Kompetencja 2 – Planowanie i osiąganie wyników
Kompetencja 3 – Delegowanie zadań i odpowiedzialności
Kompetencja 4 – Rozwój pracowników

Narzędzia merytoryczne:
  • Autentyczne przywództwo wg. Bene Brown.
  • Servant Leadership (przywództwo służebne).
  • Plan zarządzania wynikami oraz przywództwo sytuacyjne wg. Kena Blancharda.
  • Wszechstronne przywództwo wg. Boba Kaplana i Roba Kaisera.

Efektywność zespołowa

Warsztat 4

Lider zidentyfikuje na ile jego zespół jest efektywny w czterech kategoriach – koncentracja na celu i wynikach, współdziałanie i elastyczność, integralność i zaufanie, metodyka działań i mierzenie wyników. Następnie lider zidentyfikuje obszary do poprawy i wdroży działania, które wzmocnią słabsze aspekty, jednocześnie rozwijając mocne strony.

Kompetencja 1 – Budowanie zaangażowania
Kompetencja 2 – Efektywność współpracy

Narzędzia merytoryczne:

  • Model Efektywności zespołu.
  • Pięć dysfunkcji pracy zespołowej wg. Patricka Lencioni.
  • Model WHY Simona Sinek.
  • Fazy rozwoju zespołu wg. Tuckmana – Forming, Storming, Norming, Performing.

Rozwiązywanie złożonych problemów i kreatywność

Warsztat 5

Lider stosuje kreatywne metody rozwiązywania złożonych problemów, porzucając utarte schematy na rzecz niestandardowych rozwiązań. Otrzymuje gotowe narzędzia do wspierania innowacji, przekształcając kreatywność w konkretne, praktyczne rozwiązania, angażując zespół do ich realizacji.

Kompetencja 1 – Myślenie analityczne
Kompetencja 2 – Myślenie kreatywne
Kompetencja 3 – Skuteczna komunikacja

Narzędzia merytoryczne:

  • Metoda Burzy Mózgów (Brainstorming) – generowanie pomysłów. Metoda 5 Why (5 razy Dlaczego) – szybkie dojście do sedna problemu.
  • Design Thinking – generowanie rozwiązań, które są zarówno funkcjonalne, jak i atrakcyjne dlaużytkownika.
  • Lean Thinking (Szczupłe Myślenie) – używany do optymalizacji procesów w celu uzyskania maksymalnejwartości przy minimalnych zasobach.
  • Metoda Analizy Przyczyn i Skutków (Cause and Effect Analysis) – użyteczna do analizy problemów, które wymagają identyfikacji zależności.
  • Heurystyki – pomagają podejmować szybkie decyzje, gdy pełna analiza jest dość czasochłonna.
  • Praca na case study.

Inteligencja emocjonalna w praktyce

Warsztat 6

Lider potrafi zauważać swoje emocje i emocje u innych, co umożliwia lepsze zrozumienie reakcji współpracowników na delegowane zadania oraz decyzje. Dzięki stosowaniu samoregulacji zachowuje spokój w sytuacjach stresowych, co pozwala mu zarządzać konfliktami, podejmować trafne decyzje oraz szybciej wprowadzać zmiany.

Kompetencja 1 – Zarządzanie konfliktami i trudnymi sytuacjami
Kompetencja 2 – Budowanie emocjonalnej stabilności w zespole

Narzędzia merytoryczne:

  • Koło konfliktu Moore’a – Co powoduje konflikty w pracy.
  • Model 4U, pozwalający w empatyczny sposób rozwiązywać nieporozumienia i konflikty.
  • 5 kroków do przeprowadzenia trudnej rozmowy w sposób skuteczny.
  • Komunikacja NVC Marshalla Rosenberga.
  • 8 podstawowych emocji Robert Plutchika.
  • 7 elementów wpływających na bezpieczeństwo psychologiczne, wg. Amy Edmondson z Harvard Business School.

Zarządzanie zmianą

Warsztat 7

Lider potrafi skutecznie zarządzać zmianą, komunikować jej potrzeby, dbać o bezpieczeństwo psychologiczne i zaangażowanie zespołu w proces zmiany. Potrafi również stale identyfikować potrzeby wprowadzania zmian, a dzięki narzędziom pozwalającym systemowo je wprowadzać, nabiera pewności siebie w szukaniu usprawnień.

Kompetencja 1 – Przeprowadzanie zmian
Kompetencja 2 – Komunikacja i zaangażowanie zespołu w proces zmiany

Narzędzia merytoryczne:

  • Nasze wewnętrzne przekonania w komunikowaniu/wprowadzaniu zmian.
  • Krzywa zmiany.
  • Źródła oporu wobec zmian oraz przezwyciężanie oporu poprzez budowanie zaangażowania.
  • Mapa i diagnoza poziomu zaangażowania.
  • Metoda ADKAR – metoda zarządzania zmianą: A – Awareness (Świadomość), D – Desire (Chęć), K –Knowledge (Wiedza), A – Ability (Zdolność), R – Reinforcement (Wzmocnienie).
  • Model komfort-ryzyko-panika.
  • Agile Leadership – modele zwinnego przywództwa

Przywództwo w obliczu AI

Warsztat 8

Lider wie, jak prowadzić zespół w czasach AI, wykorzystując technologie do szybkiej diagnozy kryzysów i podejmowania decyzji, jednocześnie zachowując własny potencjał merytoryczny oraz doświadczenie. Lider posiada również zdolność do zarządzania obawami zespołów związanymi z automatyzacją i zmianami oraz zapewnienia wsparcie emocjonalne w procesie transformacji.

Kompetencja 1 – Umiejętność integrowania AI z ludzkim kapitałem
Kompetencja 2 – Umiejętność wykorzystywania narzędzi Al

Narzędzia merytoryczne dobrane do potrzeb klienta:

  • ChatGPT / Claude AI – wspomaganie decyzji (analizy, scenariusze, rekomendacje).
  • Notion AI / Microsoft Copilot – automatyzacja zarządzania zadaniami, dokumentami, raportami.
  • Officevibe / CultureAmp – analiza nastrojów i obaw zespołu.
  • Otter.ai / Fireflies.ai – AI do notatek ze spotkań, follow-upy.
  • ChatGPT, Claude AI, Bard (Gemini) – ćwiczenia z pisania promptów: analiza, briefy, planowanie projektów.
  • Midjourney / DALL·E – tworzenie wizualnych komunikatów, plakatów, moodboardów.
  • Zapier + OpenAI / Reclaim.ai – pokaz prostych agentów AI integrujących kalendarze, e-maile.
  • Perplexity AI / Poe / Scite.ai – wyszukiwanie informacji i ich krytyczna weryfikacja.

Przywództwo oparte na naturalnych talentach

Warsztat 9

Lider potrafi wykorzystać swoje naturalne talenty, aby działać autentycznie i efektywnie, podejmować lepsze decyzje i unikać wypalenia. Dzięki świadomości swoich mocnych stron, deleguje zadania zgodnie ze swoimi predyspozycjami, co pozwala mu skoncentrować się na tym, w czym jest najlepszy. Zyskuje większą pewność siebie, a jego przywództwo staje się bardziej spójne, skuteczne i inspirujące dla innych.

Kompetencja 1 – Przywództwo oparte na mocnych stronach
Kompetencja 2 – Pewność siebie i decyzyjność

  • Test Gallupa (CliftonStrengths) – 34 talenty – uczestnicy wypełniają test, aby odkryć swoje 34 talenty, co stanowi punkt wyjścia do dalszej pracy nad rozwojem swoich mocnych stron i stylu przywództwa.
  • Self-reflection Questionnaire – kwestionariusz, który pozwala uczestnikom na wstępną refleksję nad swoimi talentami, preferencjami i dotychczasowymi doświadczeniami w roli lidera. Pomaga w identyfikacji obszarów do rozwoju.
  • Pre-workshop Video (wideo o talentach Gallupa) – krótkie wprowadzenie w tematykę talentów Gallupa, które uczestnicy obejrzą przed warsztatami. Ułatwia to zrozumienie podstawowych koncepcji i lepszeprzygotowanie się do pracy na warsztatach.
  • Kwestionariusze „Mocne strony w działaniu” – narzędzie pomagające uczestnikom zidentyfikować, jak ich talenty przejawiają się w codziennej pracy oraz jak wpływają na decyzje i interakcje z zespołem.
  • Case Studies – studium przypadku pozwalające uczestnikom na praktyczne zastosowanie teorii w kontekście wyzwań liderów. Pomaga analizować sytuacje, w których talenty przywódcze mogą być kluczowe dla osiągania sukcesów.
  • Grupy dyskusyjne / Coaching Peer-to-Peer – sesje w grupach, podczas których uczestnicy dzielą się doświadczeniami i wyzwaniami, omawiają swoje talenty oraz pracują nad ich praktycznym zastosowaniem w roli lidera.
  • Plan działania na podstawie talentów – uczestnicy tworzą plan rozwoju, który pomoże im efektywnie wykorzystywać swoje talenty w przywództwie.
Przewijanie do góry
Talents On - Włączamy talenty
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Realizacja: Blulink.pl