Menedżerze, czy w rozmowie z pracownikiem słyszysz?
- Potrzebuję to zrozumieć
- Lubię się uczyć i „wgryzać” w nowe tematy
- Sprawdźmy to w praktyce
A dodatkowo obserwujesz, że pracownik:
- Szybko się uczy
- Nie zacznie działać, dopóki nie zrozumie całości i logiki poszczególnych działań
- Zadaje dużo pytań
- Uczy się poprzez doświadczenie
- Potrzebuje się czuć „zasobny” by podjąć się jakiego działania
- Uruchamia w zespole wymianę doświadczeń
- Zaciekawia się wieloma tematami i potrafi je dogłębnie poznać
- Ma potrzebę uczenia się, zajmowania się nowymi projektami
Oznacza, że jednym z talentów pracownika jest: UCZENIE SIĘ
3 wskazówki menedżerskie dla Ciebie, aby pracownik z talentem Uczenie w Twoim zespole był skuteczny, zaangażowany i czuł satysfakcję.
- Zlecaj zadania, które dadzą możliwość uczenia się nowych rzeczy
- Wyjaśniaj kontekst zadania, poszczególnie elementy, które się na niego składają
- Stwarzaj możliwość, by koncepcja pracownia z tym talentem mogła być zweryfikowana w praktyce
Mam 3 kluczowe obserwacje w pracy z osobami talentem UCZENIE SIĘ:
- Czasem może podążać za tematami, które są ciekawe, ale mało przydatne
- Chce sam „wgryzać” się w nowe tematy i nie korzysta ze wsparciu osoby, która już to opanowała i może przyspieszyć działanie
- Czasem mają kłopot w zdefiniowaniu swojej specjalizacji, ze względu na to, że interesują się dużą ilością tematów
Co możesz z tym zrobić?
- Zadawaj pytania „do czego Ci się to przyda/gdzie to wykorzystasz”.
- Zadawaj pytania „kto ma w tym obszarze już dużą wiedzę i praktykę i możesz z tego skorzystać”.
- Zadawaj pytania „ w czym chcesz się specjalizować”.
- Rekomenduj filozofię „wystarczająco nauczonego”, czyli, by pracownik ustalał sobie granicę „wnikania” w nowe tematy.
- Stwarzaj okazję uczestniczenia pracownika w nowych zadaniach/projektach.
- Obsadzaj pracownika o tych talentach w roli osoby, która uruchamia wymianę wiedzy i wyciąga wnioski do przyszłości z zakończonych projektów „czego nauczyliśmy się z tego doświadczenia”